Ik begin bij het einde van het vorige verhaal over Toon van Dun. Hij vliegt een ongelofelijk aantal vluchten op de C-47 van de Marine Luchtvaart Dienst. Ik heb zijn logboeken gechecked en de aard van deze vluchten zoveel mogelijk op een rijtje gezet.
Het grootste aantal waren ferry’s tussen plaatsen in Indonesië. Daarbuiten waren ook vele opdrachten zoals droppings van parachutisten en andere benodigheden. Ik las ook bloed plasma, daar kun je je iets bij bedenken. Tevens werden verkenningen uitgevoerd.
Een logboek is eigenlijk alleen maar een document waar de feiten worden opgeschreven. Voor de alle gebeurtenissen die soms plaats vonden was geen plaats op de regel “DUTY Including Results and remarks”. Deze was maar 8 cm lang.
Wat ik onder andere uit zijn logboeken haal, is het juiste aantal vluchten op de Dakota. Dat waren er dus veel. Tussen augustus 1946 en december 1949 meer dan 750. Het speelde zich af tijdens de politionele acties, dus relaxed “huisje, boompje , beestje” vliegen zal het niet zijn geweest. Zij zijn vele malen be- en tweemaal aangeschoten.
Hij heeft trouwens tijdens deze periode met zijn gezin in Surabaya gewoond. Eerst met moeders en zoon René, later heeft zich daar zijn zoon Ton, door middel van zijn geboorte aan toegevoegd. Dit even terzijde.
Jammer genoeg heeft deze laatste, waar ik contact mee heb, heel weinig foto’s over deze periode. Ik plaats er toch enkelen. Ik kom niet helemaal uit de commando structuur van de militaire luchtvaart in de oost uit die tijd. Ik begrijp wel dat Militaire Luchtvaart KNIL (ML-KNIL) en de MLD daar uitvoering aan gaven. Maar wie de baas was kom ik niet uit.
Er is vast wel iemand onder jullie die dat wel weet. Ik trek wel de conclusie dat het meeste gebeurde onder commando van O.V.T.S. (Oostelijk, Verkenning-en Transport Squadron) voor zowel KNIL als MLD. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
De laatste maanden van zijn verblijf in de Oost neemt Toon ook plaats achter het stuurwiel van de Catalina afgewisseld met dat van de Dakota.
Hij begint een tweede logboek. In dit logboek begin ik namen tegen te komen van mannen die ik in het begin als jonge telegrafist tegenkwam bij de MLD op Valkenburg.
Voor de oudjes onder ons o.a : Hoebink, Bijl, v.d. Meulen, Olthof, Kommer, Muntenaar, Bernet, Runderkamp, Voogt, Meijer, Abbink, Oranje en anderen.
In mijn ogen waren zij oud, maar vliegers kruizen en andere hoge onderscheidingen hadden zij wel. In het begin had ik geen idee wat ze inhielden, maar later maakten deze echt wel indruk.
Foto 1: Dropping van containers met inhoud.
Foto 2: Toon himself in de cockpit van een C-47 Dakota. Aan de
kleding van de man links te zien denk ik dat het tijdens
de preflight was.