Jet explosie van de Neptune 211 op Woensdrecht

ER WAREN EENS ……

Een prachtig vliegtuig de Neptune 211 en twee zeer goede vliegers bijgestaan door twee zeer goede mecano’s (BWTK). Het laatste was natuurlijk geen uitzondering. Dit kwam tot uiting op een dag die sommige ooggetuigen misschien nog op hun netvlies hebben staan.

Elke Neptune onderging na een bepaalde tijd groot onderhoud bij Aviolanda op vliegveld Woensdrecht (Progressive Aircraft Reword) afgekort PAR. Op het squadron werd het soms gekscherend “Paint And Return” genoemd. Na zo’n grote beurt werd het toestel aldaar proef gevlogen. Als alles goed was, kwam het terug naar Valkenburg. Vaak prop vol met champions die bij een nabij gelegen kwekerij werden ingeslagen. Velen van ons op het Vliegkamp plaatsten van te voren een bestelling. Dit laatste van die paddenstoeltjes is even terzijde.

Deze keer, op 18 mei 1977, werd de proefvlucht uitgevoerd door twee goede vrienden van me, Joop de Vos en Willem Muizer. Beiden helaas te vroeg overleden. Als mecano’s heb ik de namen Han Vermeulen en Jan de Zoete door gekregen. Ook zij zijn helaas niet meer onder ons. Ik heb begrepen dat Han tijdens de start op de bok zat.

Er werd proef gedraaid en na alle nodige checks werd met de start begonnen. Tijdens deze take-off ging er toch iets goed fout.

Met een waarschijlijk grote klap explodeerde stuurboord jet. Deze vloog uit elkaar en bleef in brokken gedeeltelijk onder de vleugel hangen. Een groot aantal onderdelen van dit voortstuwingsmiddel vlogen tegen de zuigermotor, de vleugel en/of vielen naar beneden op de baan.

Ik heb begrepen dat de samenwerking van de bemanning tijdens deze happening uitmuntend was, moet wel.
De mannen met de stalen zenuwen in de cockpit namen de nodige maatregelen en besloten uiteraard direct weer te landen. De brokstukken op de baan maakten het landen daar op riskant. Zij besloten daarom dit op de taxi baan te doen, hetgeen ook gebeurde en zonder verdere schade werd volbracht. Cool.

Ik ga er van uit dat bijgaande foto is gemaakt na de landing van toen. Het gebeurde namelijk ook wel eens dat een jet niet wilde opstarten. Dan ging de mecano naar buiten opende de scharnierende zij plaat en sloeg met de achterkant van een schroevendraaier (of speciale plastic hamer) op een zogenaamde throttle actuator die nog al eens bleef hangen. Ik denk niet dat dit hier het geval was. Haha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *